Sökmotorn Google är i stort sett alena rådande på marknaden idag; det finns i stort sett ingen som använder sig av någon annan sökmotor. Av den anledningen är det viktigt att optimera alla webbplatser med tanke på Google. Men vadå “sökmotoroptimering”, hur gör man då detta och varför är det så viktigt? Som redan nämnts i en tidigare artikel blir det allt viktigare att synas på nätet, särskilt med tanke på att man är långt ifrån ensam med vare sig sin sida eller innehållet på den. Det du vill när du har din webbplats är förstås att folk ska hitta till den, annars är det ju ingen större mening med att ha den överhuvudtaget.

Tänk dig att du exempelvis driver en e-butik som säljer skal till mobiltelefoner. Syns inte den här butiken vid en sökning i Google, hur ska du då nå ut till dina potentiella kunder? Visst, annonsering via tidningar och sociala medier m.m. är förstås en väg att nå ut men det vore väl tråkigt att missa alla människor (och de är många) som använder Google-sökningar för att hitta det du säljer? Det finns många som säljer skal till mobiltelefoner, och andra mobiltillbehör också för den delen, så här gäller det att vara lite strategisk. Kom dock ihåg att du inte kommer lyckas nå ut över en natt. Detta är ett arbete som tar tid och mycket av detta styr du inte över själv. Men, någonstans måste man ju börja och nu är det dags!

Börja med att fundera över din butik och vad du säljer. Säljer du enbart mobilskal eller har du andra produkter i sortimentet som du också vill lyfta fram? Som e-handlare gäller det att sikta brett för att öka chanserna att bli hittad och för att folk ska köpa av dig. Av den anledningen är det viktigt att du använder dig av rätt kriterier, vilket vi kommer till härnäst.