För att din hemsida, e-butik eller blogg ska hamna högt upp i resultatlistan hos Google när en potentiell besökare gör en sökning gäller det att få Google att verkligen gilla din webbplats. Detta kan göras på flera olika sätt. Till att börja med är det dock vettigt att hänga med i de nya regler som Google har satt upp vad gäller säkert protokoll – HTTPS, där S:et står för “Secure”. Om webbplatsen ligger på en server eller ett webbhotell där den äldre standarden HTTP (d.v.s. utan s) gäller, kommer det dels stå i webbläsaren att sajten inte är säker och dels kommer webbplatsen hamna längre ned i rankningen. Detta är en relativt ny regel hos Google och förstås en mycket viktig sådan när man vill nå ut med sin e-butik och andra sajter man kan tänkas lansera.

Rankningen handlar i övrigt mycket om relevans och sökmotorerna utvecklas stadigt för att kunna erbjuda sina användare så stor relevans som möjligt, ja helt enkelt för att det ska gå snabbt att söka efter så korrekt information som möjligt. Kort och gott kan man säga att strävan hos alla sökmotorer, inklusive Google, är att i allra möjligaste mån belöna de åtgärder som är till nytta för användaren. Detta handlar i stor utsträckning om kvalitet på det som är publicerat på sidan, hur unikt materialet är samt hur omfattande det anses vara. Allt detta görs för att sortera bort onödigt och vilseledande material, som förstås också finns i mängder på nätet.

Google använder sig av sin egen algoritm för sidorankning, där de egenskaper som nämnts ovan tas med i beräkningen av rankning och placering av en webbplats. När man optimerar sin webbplats bör man med andra ord känna till hur detta fungerar för att på bästa sätt nå ut med sin e-butik, hemsida eller blogg.