Du är nu i ett läge där du, förhoppningsvis, lyckats hitta en uppsättning sökord som du vill använda i sökmotoroptimeringen av din webbplats. För att få till en lyckad SEO bör du tänka på vissa saker innan du sätter igång. Här är det främst två saker som är viktigt, placering av sökorden och antal gånger de används per sida. När det gäller sökmotoroptimering skiljer man också på två olika tillstånd, onpage och offpage.

Onpage handlar om att få sin webbplats att tilltalas av Googles rangordningsalgoritm, det vill säga det som avgör webbplatsens placering i Google vid sökningar. Sökmotoroptimering vid onpage handlar bland annat om att få upp viktiga sökord högt på listan, att inkludera de viktiga sökorden i formaterade rubriker (som i HTML formateras som H1, H2, H3 och så vidare), att se till att taggen för title på varje sida använder sig av de sökord som nämns i de formaterade rubrikerna, samt att använda sig av så kallad ankartext för att länka sökorden intern på sajten. Viktigt att tänka på här är också att vid användandet av bilder skriva ut sökorden i text och inte enbart i samband med bilden.

Sökmotoroptimering med offpage handlar om webbplatsens tillgänglighet externt, det vill säga åtkomst från andra webbplatser. Här är det med andra ord viktigt att få andra sajter att länka till din webbplats, där detta förstås gäller sajter som har liknande innehåll som din. Sikta brett genom att lägga upp webbplatsen, det vill säga länken till den, på sajter som YouTube, Google, Blogger och andra platser som får mycket trafik. Tänk också på att försöka vara aktiv i olika forum som finns på nätet, där du kan använda länken till din e-butik i profilen. Med andra ord, var som en bläckfisk. För att du ska nå fram i gyttret av sajter och butiker bör du försöka synas på alla tänkbara sätt.