När man arbetar med sökmotoroptimering för den egna sajten, oavsett om detta är en traditionell hemsida, en blogg eller en e-butik, så har man stor nytta av att lägga ned en hel del jobb på just detta. För att kunderna, läsarna eller besökarna enkelt ska hitta till din webbplats krävs det att du satsar på att följa de regler som satts upp för SEO, särskilt med tanke på hur Google arbetar. En faktor som har stor betydelse vid sökmotoroptimeringen är de länkar du använder dig av, men faktiskt också länkarna som andra använder sig av, eftersom andra sajter förhoppningsvis länkar till din sajt.

Det första du ska tänka på är att de länkar du använder ska vara sökmotorvänliga för att det ska ge något. De allra mest värdefulla länkar är skrivna i traditionell HTML, helt enkelt eftersom detta används överallt. Länkar som skrivits i andra språk eller tekniker som exempelvis Javascript är inte alls lika värdefulla, då detta inte alltid stöds. Det största problemet med sådana länkar var dock att de tidigare inte kunde följas av sökmotorerna. Så är det inte idag, men trots detta har HTML-länkar fortfarande ett högre värde vid indexering.

Inlänkar spelar också en viktig roll, det vill säga länkar från andra webbplatser. Här har relevans stor betydelse för hur värdefulla inlänkar Google bedömer att du har. Driver du exempelvis en sajt om klassisk musik får dina inlänkar inte så gott “omdöme” av Google om de handlar om fotboll eller matlagning. Var därför konsekvent med dina inlänkar; de ska i allra högsta grad ha att göra med det ämne din sajt handlar om. Dessutom är det en fördel om din webbplats och de inlänkade webbplatserna har samma språk; Google kanske inte tycker en tjeckisk hemsida om klassisk musik har så högt värde jämfört med en svensk sådan (förutsatt att din sida är på svenska, förstås).