Utgå från dig själv, det är alltid en bra start. Du är ju själv en användare, en konsument eller en potentiell sådan i en mängd olika sammanhang. Därför ska du utgå från frågan hur du gör när du letar efter något på internet? Med basen i din e-butik som säljer mobilskal, vad skulle du själv söka efter om du skulle vilja köpa ett skal till din mobiltelefon? Här gäller det att tänka brett. Det är bra att sätta sig ned med papper och penna för att göra en så kallad “brain storm”, vilka sökord tänker du på? Skriv ned allt du kommer på. Tveka inte att skriva ned precis allt; gallra bland dessa kan du göra senare.

Vad har du skrivit ned på papperet? Förslagsvis kan du använda sökord i stil med “mobilskal”, “skal mobiltelefon”, “skal samsung”, “skal iphone” med mera. Säljer du andra produkter i butiken ska du absolut hitta på sökord för dessa också. En mer generell sökterm kan också vara “mobiltillbehör” eller “tillbehör mobiltelefon”, vilket ju fungerar även om du bara säljer mobilskal. Experimentera gärna med dessa ord och termer, till slut hittar du garanterat en uppsättning ord som du känner fungerar. När du är klar med din lista kan du testa dessa sökord i Google och se vad du får för träffar. I framtiden ska din e-butik dyka upp högt i resultatlistan vid en sökning på dessa ord!

Ett tips är också att kolla in verktyget Google Analytics, där du kan hitta lite statistik om sökord och olika sammansättningar av dessa. Här kan du få fram hur många sökningar som görs på ett visst sökord under en given period. Detta kan ge dig en fingervisning om du har fått till rätt sökord på din lista, samtidigt som du kan få tips om liknande som du kan använda. Det är väl värt den extra tid detta tar, så att du hamnar rätt från början.