Det finns en mängd olika saker att tänka på när man ska sökmotoroptimera sin webbplats, detta har vi redan visat exempel på. Trots allt vill du ju nå ut med ditt budskap, din butik, eller vad det nu kan vara som du vill bidra med i cyber space. Att det är viktigt att planera ditt SEO-arbete har vi redan nämnt. Detta är en process som är mycket viktig, eftersom den kommer att ligga till grund för ditt arbete. Men visst vill du väl ha fler användbara tips?

En sak att tänka på är att analysera konkurrensen på nätet. För att sticka ut från konkurrensen kan du behöva nischa dig, om du nu inte råkar ha något så unikt att du är helt ensam om det (detta är dessvärre inte särskilt vanligt). Driver du exempelvis en fysisk butik, kan du börja med att nischa dig lokalt i den trakt eller på den ort där du bor. Om du säljer leksaker i Sundsvall, kanske du ska specificera dig mera än att bara använda dig av “leksaker” som sökord, använd istället “leksaker Sundsvall” eller liknande. Genast har du nischat din verksamhet bättre och så enkelt dessutom!

Tänk på att inte kopiera innehåll från andra sidor om du absolut inte måste. Självklart kan man använda sig av citat och liknande, men då anger man källan. Det är viktigt att innehållet på din sajt är så originellt som möjligt, så det inte liknar (eller är helt likadant) som på många andra sajter. Genom att använda sig av det egna ihop-knåpade materialet är det lättare att få läsare intresserade av det man skriver, samtidigt som det ger fler följare. När du skriver kan du också tänka sökmotoroptimering direkt i texten; använd dig medvetet av återkommande sökord och uttryck för att öka chansen att rankas högt i Google.